2014. december 10., szerda

A harcok hevében

Nádas Sándor: Tisztek / Magyar Fotográfiai Múzeum

Inkább csak találgatni lehet, hogy a nehézkes fotótechnika ellenére hogyan dolgoztak az első világháborúban a hivatásos fotográfusok, hadi tudósítók - hiszen ma szinte naponta rácsodálkozunk, mennyire tökéletes munkát végeztek - nem csupán dokumentáris szempontból. 

A magyar fotográfia története is jó pár jeles alkotó nevét ismeri, akik megbizatásszerűen szállították a frontról a képi jelentéseket. Most, a nagy háború centenáriumán van mit előszedni a sufniból és szembenézni mindazzal, amit elődeink akarva-akaratlanul hátrahagytak nekünk. Balogh Rudolf az egyuik "sztár", de hasonlóan emlékezetes képeket készített Nádas Sándor vagy Vydarény Iván. Egy-egy képük itt is látható, mutatóba...

Nádas tisztjei tipikusan a kor emberei: kiválasztott figurák, akiknek szabály szerint is kijár a szolga. Ezt az alá-felérendelést bolygatta meg aztán az első világháború végkimenetele. De a képen még kirívóak a társadalmi különbségek...

Vydarény őrszeme nem tudom, hogyan készült, de annyira természetes és belülről lárttatott, hogy az ember elfelejti: ugyancsak komoly beéállítást és fegyelmet igényelt a kép tárgyától, hogy a fotó technikailag is ennyire tökéletesre sikeredjék. Persze, azt se felejtsük, hogy a szerző egyúttal igen tehetséges képzőművész és építész is volt egyben...

Vydarény Iván: Őrszem / Magyar Fotográfuii Múzeum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése