2011. február 15., kedd

Lángoló ugrás



Mennyivel könnyebb dolgom lenne most blogviziten tartózkodni, de az élet újra beleszólt számításaimba. Azt hittem, a World Press Photót megúszom azzal, hogy a Titkos albumba elrejtem azt a felvételt, ami számomra azóta is problematikus és a Hír kategóriában első díjat nyert.


Igen, a Lakatos Péter fotójáról van szó, amelyen egy lángoló, öngyilkos férfi éppen a mélybe hull a Szabadság-híd turulos oszlopáról, bele egyenesen a Dunába...


A The Big Picture jó minőségben, látványosan hozza a díjazott képek egész galériáját. Közülük messziről kirí az említett felvétel. Itthon össze is vitatkozom a feleségemmel: szerinte ez egy jó kép, amikor is a fotós éppen jó helyen volt és sikerült lekapnia a megtörténtté már nem tehető pillanatot.


Én szerintem viszont, bárhogyan is történt a dolog ott a híd tövénél, nem valami szerencsés dolog egy ilyen típusú képet díjazni, hiszen ezzel kimondatlanul is azt szorgalmazzuk, hogy a fotósok majd igenis, lessék csak a katasztrófákat, s ha éppen nincsenek, akkor még az se baj, ha maguk idéznek elő kisebb-nagyobb, de látványos eseményeket...


Nehéz elhinnem, hogy ez a kép a vakszerencse műve, hogy a fotográfus éppen arra andalgott, ahol az öngyilkos leugrani készült, s amikor megpillantotta a mélybe zuhanó lángoló testet, hirtelen fogta a felszerelését és pillanatok alatt elkészült a beállítással, sőt még a gép keresőjében is rögzíteni tudta a képet... És ha nem így történt, akkor milyen magyarázata van a fotósnak arra, hogy feltételezett cinkosa lett egy szörnyű tettnek, amiért a felelősséget ugyan a szerencsétlen hídugró vállalta, de amelynek a babérjait a profitáló lesipuskás aratta le?


Ezer bocsánat és elnézés, ha nem így történt...

20 megjegyzés:

  1. Ez a kep engem is elgondolkoztatott... de ez max telefonnal keszult

    VálaszTörlés
  2. Ez így van, nem szerencsés ötlet ezt díjazni.

    VálaszTörlés
  3. A fotós elnyert díjából juttathatott volna tapintatosan a szerencsétlen öngyilkos árváinak...

    VálaszTörlés
  4. A dij nem jar penzzel, tehat megerdemelt penzt kapnak az arvak.Most komolyan lehet(nek) valaki(k) ennyire demagogok, hogy sajtofotonal eszukbe jut ilyesmi?!Miert nem irtad, hogy ell kene adja a felszereleset, mert az emberek tobbsege nem tud Canon 1D-t venni...Carter el kellett volna adja fél eletet, hogy kifizesse a darfuri gyerek szuleit?! Nem a sajtofotonak ket celja van: tudositani, kimozditani az embereket a burkukbol, .Megis mit akarnak latni a WPP-n bagolypocs makrot, ff portret sok bokehvel, mert az muveszi, oregbacsi szekelykezet, lankadt falloszt ’Elmulas’ cimmel?!Az Sf-nem arrol szol, amit mindenki el akar erni, a harmoniarol, az tudosit onnan is ahol nem sut a Nap.
    Az ongyilkos a leheto legbulvarosabb , legidiotabb modjat valasztotta tettenek, tobb orat allt a forgalom, radio tudositott tetterol, szoval neki kivetelesen nem jar a halal koruli intimitas.
    NAchtwey szerencsetlen, eltaposnivalo AIDSeseket fotozot, E.Adams fejbelovest, Capa – o mar bulvarszereplo, nem kell magyarazni …
    A cinkossag lelkiismeret furdalasa valoszinuleg annyira kinozza Lakatos Peter, mint Nachtwey-t, Salgado-t, Eddie Adamsot, meg a tobbi haditudositot, akik emberi roncskent sirjak alomba magukat,felkotik magukat Darfur utan, kenyelmes maganelet helyett tudositanak, olyan helyekrol amitol az emberiseg nagy hanyada irtozik, csak mert hisznek abban, hogy a kepeknek ereje van es mindenkinek joga ahhoz, hogy tudjon arol, hogy mi folyik ezen a sargolyon.Nem fizetnek gazsit az arvaknak, sokkal tobbett fizetnek a kepekert, mint az az olvaso gondolna, tobb ezer kilometerrel arrabb, mikor a cimlap kepet nezi egy rolex reklammal hatoldalan
    Tobb ezer km- arrebb meg lehet vetni oket, rajuk lehet aggatni a lesifotossag, hienasagg belyeget, de ez az itelet a meghozoja folett is itel: kijelenti, hogy a nezo keptelen az elmelyulesre, rosszhiszemu kizsakmanyolot lat minden mogott.Badarsag profitalasrol beszelni, ilyen alapon nem letezne sajto foto, minden kep elott nem lehet parazni az erkolcsi aspektusokrol.

    Ennek a képnek van egy SULYOS filozofiai tartalma is, ami megtalalasahoz el kell vonatkoztatni az gyerekek gazsijatol, ongyilkossag tenyetol , es lehetol ugy, hogy ne ilyen magvas gondolat jusson eszünkbe, mint , kerittinak, akit megnyugtatok, hogy biztos utosebb felszerelese van egy MTi riporternek, mint az o plazagep+kitobi komboja…de csak a kep szamit, meg a vizualis teljesitmeny, ami itt MEGVAN.

    A poszt rossz logika menten szuletett , ezzel a logikaval nincs sajtofoto, sot igazabol semmilye foto nincs negedeskedes nelkul.
    Persze vilagos a WPP-n felborult aranyok, meg a klasszikus fotoriportok hianya, a keselos sorozatnak publikacio is nagyvonalu, de… ez a kep, ebben a felhozatalban boven szalonkepes.
    Ez utan erdemes lenne megprobalkozni meg gy elemzessel, bar egy kep vagy mukodik vagy nem.
    Ezer bocsanat , hogy nincs titkarno klaviaturam 

    VálaszTörlés
  5. egy kicsit csapongo lett, masodszor gepeltem be, az torlodese felkurta az agyam..

    VálaszTörlés
  6. Tamás megjegyzéséhez hozzátennék annyit, hogy ha az embert elborzasztja a nyertes sajtófotók látványa, akkor a képek elérték céljukat - a világban ez történik, hiába rejtőzünk takarónk alá a valóság horrorisztikus látványa elől. A sajtófotós feladata, hogy ezt és a hasonló pillanatokat eljuttassa a nagyközönséghez.
    És megkérdezném, hogy szerintetek mi a különbség egy cikkíró riporter és egy fotós között. Mindkettő eljuttatja az információt szemléletes formában a célközönséghez.
    Pl. Malcolm Browne lefotózott Vietnámban egy, tiltakozása jeléül önmagát felgyújtó buddhista papot. Ugyanannak a történetnek a vonalán egy riporter szemléletesen leírta, hogyan érezte az égő hús bűzét, hogyan maradt mozdulatlanul a lángok közt a szerzetes élete utolsó pillanataiban.
    Mi a kettő között a különbség? Akinek a fantáziája megengedi, bőven maga elé tudja varázsolni a képet a szöveg alapján is. Mégis etikátlannak nevezzük a történetet vizuálisan elénk táró személyt. Elgondolkodtató, nem?

    VálaszTörlés
  7. Szívemből örvendek, hogy kissé megmozdult a téma körül a levegő, ez mindig jobb, mint a szélcsend. Az eredeti bejegyzés kérdéseket és tűnődést tartalmazott, nem kategorikus ítéletet. A dilemma különben nem új, hiszen többen, fotósok is föltették a kérdést: egy haldokló ember látványával szemben mi a fontosabb, ledokumentálni a halálát vagy igyekezni megmenteni az embert. Erre millió féle választ lehet adni, az életben rengeteg az árnyalat és a változat, és magyarázat, meg mentség is. Az is igaz, hogy a fotós fotózzon, a hentes kaszaboljon, a mentő mentsen, a tűzoltó oltson, a rendőr fütyüljön és a sofőr vegye be a kanyart. DE - mindig ott egy de, amit csak megkerülni lehet, semmissé nem lehet tenni. Ha ezt a DE-t tudatosítja a beírás és jobban tekintetber veszik a fotós zsűrik, akkor közelebb jutunk a válaszhoz is.

    VálaszTörlés
  8. Valószinuleg azért erzik etikatlannak, mert a sajtofotoban nincs mellebeszeles, ott kegyelmet nem ismeroen anyagba vesodik a tortenet- ezert hiteles!
    Mig az olvaso, aki nem szivesen veszi fel a gyilkos rezsim ellen tüntetö lelkiallapotanak terhet, a szöveg utan nem mereszkedik olyan melysegekbe, hogy a helyzet brutalitasat elkepzelje.Persze kep es iras kozott nincs rangsor, de megjegyzendo, hogy mindkettohoz- megertesi szinten is- nagyfoku beleerzo kepesseg kell.Annelkul nem megy, kenyelembol, divatbol semmit sem lehet csinalni, ugy, hogy annak mondanivaloja legyen!

    VálaszTörlés
  9. Kulonben ez a kep a sajtofotoi minosegen tul, globalis tartalommal is bir.Lehet, hogy csak gondolja a fene, de nagyreszt az onmevgalositasrol, a zsakutcakrol, a kaeuropai emberek lelkiallapotarol szol szamomra, hogy a szarnyalas csak ilyen abszurd modon lehetseges, nalam ez kepzodik le a feszult komponalasban, meg a delikvens testhelyzetebol( valoszinuleg sorozatbol valasztotta, amiben biztos volt esetlegesebb mozdulat is).
    De valoszinuleg csak Lakatos Peter tudna megmondani, ezert folosleges a kepelemzes egy szinten tul, a kep magatol kell mukodjon.

    VálaszTörlés
  10. Én azt vettem a fejembe, hogy megszerzem a Lakatos Péter véleményét. Ha sikerrel járok visszatérek ehhez a bejegyzéshez a későbbiekben...

    VálaszTörlés
  11. Sok sikert, Csongi, ez egy jó ötlet a részedről!

    VálaszTörlés
  12. Amennyiben nincs közös ismerősötök, akkor nehéz falat lesz.
    Idegenként joggal feltételezik a hátsó szándékot, próbáltam...még nincs semmi.

    VálaszTörlés
  13. Tamás.
    Miért van szükség bármelyik minőségben elkészült kép elemzésére?
    Főleg a sajtófotó kategóriába besorolt képek elemzésére miért van szükség?
    Ebbe a kategóriában készült fotók önmagukat minősítik elsősorban.
    A fotós személye másodlagos!
    Gondoljon csak a győzelmi zászlót kihelyező szovjet katonákról készült fotóra.
    Gondoljon pl. a WTC, égő épületéből kiugró alakról készült fotóra.
    Világhírű fotók lettek.
    Szépen megfogalmazta:
    "megertesi szinten is- nagyfoku beleerzo kepesseg kell."
    Igen!
    Józan érték itélő képesség szükségeltetik ezen a szinten.
    Anélkül, hogy ismerném a fotóst, biztos vagyok benne, nem azért készítette e fotót, hogy barátokat szerezzen, vagy a weboldala látogatottságát növelje.

    VálaszTörlés
  14. @erdővidék:
    Nem állítom, hogy szügség van elemzésre, sőt, egy ponton túl nevetséges, izzadságszagú.

    A sajtó fotónak elég a képaláírás, de csupaszon is kell "szóljon".


    A fotós személye másodlagos, persze...., de egész személyével jelen van a képben, a kép a fotós lenyomata is, vagy Buddháé Normantas P.esetében ;)

    Nachtwey képet csak Ő maga tud készíteni, mert csak neki van olyan szintű érzékenysége, csak őt érték úgy olyan impulzusok amitől úgy fotóz, ahogy, + még sok más kvalitása.

    Diane Arbust sem tudja egy yuppie másolni, egyszerűen, mert túl normális, nincs meg benne az akkora hatás elérésének művészete/terhe, kell egy valamekkora szintű nyomottság, ami a képeket is átjön- ezért szerves része a készítő, nem másodlagos.

    Persze vannak hires képek, közepesn híres zseniális szerzőkkel,de az más tál tészta.
    Ha belegondolunk a Tenis Girl szerzőjét sem ismerjük, pedig gyerekként a falainkon volt.


    A kép szerző felismerhetetlen szerzővel, kiolvashatatlan érzelmekkel Lorum Ipsum..

    VálaszTörlés
  15. Én arra gondoltam, hogy linkelem neki a fórumozást, aztán majd eldönti, hogy leakarja-e reagálni a dolgot vagy sem. Egyetértek, hogy egy "jó" fotó nem szorúl elemzésre, mint ahogy a győzelmet sem kell magyarázni, mégis megmozgatta az "állónak látszó" vizet.
    És (és-el sosem kezdünk mondatot) az is milyen érdekes, hogy egy megrázó fotó kell az amiről elindul a "témázás".
    Ez emberek figyelmét alapvetően a tragédia jobban felkelti, mint mondjuk egy lélegzetelállító panoráma? (költői kérdés volt)

    VálaszTörlés
  16. Az MTI híradása Lakatos péter díjazásáról, s benne a szerző álláspontja:

    World Press Photo
    Lakatos Péter: a díj szakmailag a csúcsot jelenti


    Szakmailag a csúcsot jelenti a World Press Photo díja, de egy ilyen elismerés után sem szabad ülni a babérokon, szakmai alázattal kell folytatni a munkát, hiszen aki nem ezt teszi, az ugyanúgy eltűnik, mintha nem is ért volna el semmit – hangsúlyozta Lakatos Péter, az MTI fotósa, aki pénteken a Hírkép (Spot News) kategóriában első díjat nyert a világ egyik legrangosabb fotópályázatán.

    A Magyar Távirati Iroda külsős munkatársa, aki maga is csak az eredmények nyilvánosságra hozatalakor, pénteken délelőtt tudta meg, hogy kategóriagyőztes lett, felidézte, hogy Suicide jump (Pokoli zuhanás) című nyertes képén egy 2010. május 22-én történt tragédiát örökített meg.
    Egy ötven év körüli férfi a Szabadság híd egyik pillérének csúcsán lévő turulmadárra kapaszkodott fel, ahol éghető folyadékkal locsolta le a ruháját, majd pedig meggyújtotta és levetette magát a magasból.
    "Magyarország kis ország, de itt is történnek olyan események, amelyek ugyanúgy mellbe vágják, meghökkentik a világ túlsó oldalán élőket, mint az itthoni szemlélőket" – mutatott rá Lakatos Péter, hozzátéve, hogy bármennyire is szörnyű egy-egy ilyen esemény, ezt is meg kell örökíteni, hiszen a hírvilághoz tartozik.
    Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy egy ilyen kép elkészítésének természetesen van lelki utóélete, hosszú időbe telik feldolgozni egy ilyen eseményt.
    Ezzel a fotóval Lakatos Péter már korábban is nyert díjat: tavaly ősszel a hírügynökségek 3. világkongresszusán Argentínában a sajtófotók versenyében a Tragédiák kategória első díját, a XXIX. Magyar Sajtófotó Pályázaton pedig – a vörösiszap-katasztrófát megörökítő fotó mögött – a Hír-eseményfotó kategória 2. díját kapta meg. (MTI)

    VálaszTörlés
  17. ...és így került pont találgatásaink végére...

    VálaszTörlés
  18. Az utolsó vége helyesen:
    A kép felismerhetetlen szerzővel, kiolvashatatlan érzelmekkel Lorum Ipsum..

    Miklos Csongor:
    Az a helyzet, hogy lehet készíteni egy kib.szott jó panorámát, de azzal nem tud a nézők nagy többsége azonosulni, mint ahogy a hibátlan kardvirág bibétől sem mozdul előre a világ. Ansel Adams természetesen más kategória, Ő külön kategória...


    Normantas Paulius akit Buddha irányít, annak akinek nem elég a Nomantas P. rövidítés, remélem sokan ismerik ;)

    VálaszTörlés
  19. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  20. @ keriatti: iphone-al keszultek a képek, ezt übereld, vagy inkabb ne gondolkozz, buta ember:

    http://basetrack.org/2011/02/14/kabul-city-center/

    http://www.poyi.org/68/17/third_01.php

    VálaszTörlés